Ni driver fler besökare till er webbplats och ni får in fler leads än någonsin. Trots det så ifrågasätter ledningen vad era marknadsföringsaktiviteter faktiskt genererar för försäljning. Rätt KPI:er och mätvärden är nödvändiga för att kunna mäta och bevisa hur er marknadsföring hänger ihop med företagets försäljning!

Vad är KPI:er?

Vad är KPI?

KPI är en förkortning av Key Performance Indicators som också kallas nyckeltal. Man använder KPI:er på sin hemsida för att se till att man har mätning på rätt saker samt att se hur det går med de nyckeltal som man valt att följa. Senare ska man även sätta mål för sina nyckeltal för att se hur utvecklingen går i kombination med ens egna satsningar. Det är också viktigt med nyckeltal för att kunna visa ledningen hur det går för företaget. Summan av kardemumman är att KPI:er är väldigt viktigt för att se att arbetet man gör går i rätt riktning. Några exempel på KPI:er på en hemsida är trafik per månad och år, nya och återkommande besökare, genomsnittstid på sidan och konverteringsfrekvens.

 

Hur väljer man KPI:er? 

Det skiljer sig väldigt mycket från olika företag till vilka KPI:er man använder. En e-handels hemsida har troligtvis transaktioner som en KPI medan en informationssida kanske har average time on page som en KPI. Det finns som sagt väldigt många KPI:er man kan använda och det skiljer sig från bransch till bransch. Det är dock bättre att välja få men bra KPI:er, än många och spretiga. Då blir det svårt att hålla koll på alla!

 

Hur gör man?

Det kan vara bra att sätta upp en plan för att ha allt samlat. Vad ni mäter, varför ni mäter det och hur ni mäter det. Detta gör man för att det inte ska vara några frågetecken kring era KPI:er och för att nya medarbetare lätt ska kunna få en uppfattning om företagets KPI:er. Sista steget är att visualisera datan för era nyckeltal. Det är då viktigt att visualisera datan på ett väldigt enkelt sätt så att alla förstår. Det är bra om det är så tydligt så att både ledningen och andra på företaget förstår graferna.

 

Behöver ni hjälp med KPI eller vill komma i kontakt med oss på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här!