Trender på sociala medier är viktigare än någonsin att följa om du vill öka ditt engagemang och öka dina följare. Här har vi staplat upp några viktiga trender att följa under 2022!

Trender på sociala medier 2022

Gör TikToks 

Just nu är TikTok den mest populära mediet för konsumenter, särskilt i målgruppen 25-34 år. Syftet med TikTok är att skapa personligt innehåll som inte är direkt reklam för företagets produkter och varumärke. Idag vill konsumenterna ha kort, roligt och lättsmält innehåll och därför handlar det om att utnyttja TikTok och skapa bra innehåll. Så, om generation Z är er målgrupp så bör ni satsa på att göra TikToks! 

Använd influencers för att skapa er varumärkesprofil

Marknadsföringen genom Influencers växer och så har fallet varit under det senaste året och det fortsätter även nu under 2022. Därför finns det en enorm potential i att låta influensers prata om ert företag istället för att ni gör det själva. Visst har vi alla någon gång sett ett bekant ansikte för stora varumärken? Det blir en igenkänningsfaktor och ett mer trovärdigt content då de själv valt att marknadsföra varumärket. 

Chatbotar

En chatbot ökar tillgängligheten för dina kunder eftersom den finns tillgänglig dygnet runt. Den kan svara på de vanligaste frågorna och guida dina kunder. Chatbotar kan även spara upp till 50% av kostnader för kundservice. Detta är en stor anledning till att fler och fler företag lägger till chatbotar på sina hemsidor. 

Social shopping

Onlineshopping är de absolut smidigaste sättet att konsumera produkter idag. Social shopping innebär helt enkelt en kombination av sociala medier och shopping. I dagsläget går fler och fler in på sociala medier för att göra research om en produkt innan man köper den. Sociala medier har blivit en e-handelsplattform där du kan läsa och skriva recensioner om produkter och företag väljer allt oftare även att använda följarens egna bilder och tagga produkterna i dessa. 

Augmented Reality 

AR har funnits i några år nu och det blir allt vanligare att varumärken använder AR för att göra det möjligt för konsumenter att testa produkter före de köper något. AR har också visat sig vara effektivt för ett företags resultat, faktum är att det kan förbättra klickfrekvensen för köp med uppemot 33%. Om du tror att detta skulle passa ert företag så är Snapchat en effektiv plattform för att testa detta! 

 

Har ni några frågor om trender på sociala medier eller vill komma i kontakt med oss här på Helsingborg Design LAB så når ni oss enklast här!