Det här ska en SEO-text innehålla

En fråga man ofta får höra är “Hur skriver vi en SEO-anpassad text?” och det här inlägget är till för att besvara den frågan. För att förstå hur man skriver en bra SEO-text, behöver man först förstå att en bra text i grund och botten handlar om att skriva relevant och informativt innehåll. Här har vi samlat lite punkter som en SEO-text ska innehålla för bättre texter som har extra bra förutsättningar för sökmotorer!

SEO-text

Ha en tydlig struktur

Grunden till en bra text är struktur och det är något som både era besökare och Google kommer gilla. Genom att ha en tydlig struktur kommer texten bli mer lättläst och det kommer bli enklare att hitta i texten om er besökare enbart söker svar på en specifik fråga.

Det är också viktigt att ha en intresseväckande huvudrubrik, så tilldela er sida en huvudrubrik. Det kanske låter självklart för vissa som läser, men det är ofta många webbsidor som innehåller flera huvudrubriker utan att man vet om det. Det man kan tänka på är att huvudrubriken ska vara taggad med en H1:a i koden! Bortsett från detta så ska rubriken även vara intresseväckande och informativ.

 

Relevant och unikt innehåll 

När man tittar på innehållet så ställs ofta frågan hur lång en SEO-text ska vara, men det här beror mycket på konkurrensen i sökresultatet. Kolla på hur mycket innehåll era konkurrenters sidor som rankar i topp 10 har. Men din SEO-text rekommenderas att vara minst 300 till 400 ord med unik text på sidan. Regel nummer ett är dock att kvaliteten ska styra mängden text, inte bara kvantiteten. Innehållet på sidan ska vara unikt och även ge värde för läsaren.

 

Ett sökord

En viktig detalj i en SEO-text är det utvalda sökordet eller sökfrasen. Det är alltså ett ord eller en fras som du valt att fokusera på och som hela sidan ska ranka på. Så optimera en sida mot ett sökord, det kommer göra texten mer konkret för läsaren och det kommer även att underlätta för Google att förstå vad texten handlar om. I regel bör ett sökord eller en sökfras nämnas cirka 3-4 gånger per 100 ord för att texten ska anses vara optimerad mot ett sökord.

Man vill undvika Keyword Stuffing vilket betyder att man trycker in sökordet eller sökfrasen på ett onaturligt sätt, eftersom det ser dumt ut. Men när du väl skriver en text om ett specifikt ämne så kommer man att nämna sökordet naturligt, och det är så man vill hålla det: Naturligt!

 

Interna länkar 

Ett väldigt enkelt sätt att ge läsaren extra information är att länka till relaterade sidor eller blogginlägg, och det ger inte bara läsaren mervärde, utan även Google. Det här hjälper Google om vilka sidor som är viktiga på er hemsida.

 

Bilder med alt-texter

En bra SEO-text handlar inte bara om texten, utan även om bilderna. Att ha med bilder i er text höjer användarupplevelsen, men det finns vissa saker ni behöver ha i åtanke för att bilderna ska vara optimala för SEO. Tunga bilder kan göra att laddningstiden blir sämre på er sida, så se därför till att ha komprimerade bilder. En regel är att bilder max bör vara 100kb och helst ännu mindre än det.

Glöm inte heller att lägga till en alt-text till bilden när ni laddar upp den. Alt-text läses upp för blinda eller synskadade besökare som använder skärmläsare, vilket förbättrar användarupplevelsen. Texten ger även information till Google om vad bilder handlar om! En optimerad alt-text beskriver bilden och har sökordet i åtanke.

 

Optimerad URL

Nu när ni förhoppningsvis är klara med allt innehåll till sidan, så är det dags att fokusera på er URL. Eftersom er URL syns i sökresultatet så vill vi att den ska vara informativ för en potentiell besökare och samtidigt ska den spegla innehållet på sidan och lyfta sökordet eller sökfrasen ni valt!

 

Metadata

Till sist ska en fulländad SEO-text även ha en tillhörande metadata som är optimerad, metadata är texten som syns i sökresultatet och är som ett skyltfönster för er sida. Texten består alltså av en titel och en beskrivning, och likt en huvudrubrik så ska er metatitel även vara intresseväckande och få folk att vilja klicka på den! Metatiteln ska vara max 60 tecken och beskrivningen ska vara max 150 tecken, är någon av dessa längre så kommer Google att kapa meningen vilket inte ser bra ut!

 

Nu har ni förhoppningsvis fått en lite bättre bild av vad en bra SEO-text ska innehålla för att ranka högre på sökmotorer! Har ni några frågor eller vill komma i kontakt med oss på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här.