Sänka Bounce Rate

Att ha en hög Bounce Rate är inget bra, man vill ha denna så låg som möjligt. Är den hög på er hemsida så är det antagligen något som är fel. Nu ska vi berätta vad ni kan göra för att sänka er Bounce Rate!

sänka Bounce Rate

Vad är Bounce Rate? 

En bounce rate representerar det “studs” som Google Analytics känner av i om inaktivitet vid ett besök av en sida. Vad exakt denna inaktivitet beror på kan ha olika orsaker. Sidan har kanske relevant information som besvarar sökfrågan direkt. Användaren tillhör kanske fel målgrupp och har inget intresse av innehållet. Oavsett anledning väljer användaren att inte klicka sig vidare på webbsidan. Google beräknar bounce rate och avvisningsfrekvensen såhär beroende på om det är en specifik sida eller för hela sajten:

Avvisningsfrekvens på en specifik enskild sida:
Totala antalet avvisningar / totala antalet besök på sidan.

Avvisningsfrekvensen för hela sajten:
Totala antalet avvisningar på alla sidor/ totala antalet besök på alla sidor.

 

Tips till att sänka Bounce Rate:

Se över ditt innehåll på sajten

Ingen tycker om att mötas av en vägg av text. Se till att du har optimerat innehållet på sidan samt dela upp den så att det inte känns så tungt.

Kontrollera CTA

Är det tydligt vad du vill att dina besökare ska göra på din sajt? Om svaret är nej så kan det vara en bra ide att sätta upp tydliga CTAs “call to actions” på din sajt.

Pop ups

Tänk på hur du använder Pop Ups. Det kan förstöra mer än att hjälpa i vissa fall mm du använder dig av pop ups som tar över hela sidan då risken är större att besökaren lämnar direkt.

Undersök enheterna

Kontrollera om avvisningsfrekvensen skiljer sig något mellan olika enheter. Är det så att mobil har en betydligt högre avvisningsfrekvens än vad besökaren har som kommer från en laptop så kan det vara en bra ide att se hur ni kan göra det bättre för den mobila användaren.

Ge alla sidor kärlek

Om ni har en bra start- och konverteringssidor men fortfarande en hög bounce rate på hela sajten så kan det vara dags att kolla på de mindre viktiga sidorna där du inte lagt lika stort fokus. Eftersom google räknar på avvisningar på alla sidor så kan dessa sidor höja snittet rejält för din totala bounce rate.

Landningssidor

Det spelar ju ingen roll hur grym startsida du har om det är så att du leder in trafik till en annan sida med exempelvis en kampanj. Så se därför över vilka sidor du kommer att använda i kampanjer och optimera dessa så att besökarna får en så bra start som möjligt när de klickar sig in på din sajt.

 

Vi önskar er ett stort lycka till med att sänka Bounce Rate och skulle ni behöva fråga oss något eller vill ha vår hjälp så når ni oss enklast här!