rectangle3
hexa
circle
maj 6, 2022   /   Marknadsföring

Hur skriver man ett nyhetsbrev?

Visst är det tråkigt när nyhetsbreven man jobbat länge på inte ger det engagemanget man önskat? Här har vi samlat lite tips att tänka på och göra för att maximera ert nyhetsbrev! Så, hur skriver man ett nyhetsbrev? Häng med så berättar vi! 

hur skriver man ett nyhetsbrev?

Testa regelbundet 

För att få ut så mycket så möjligt av ditt nyhetsbrev så måste du A/B-testa det regelbundet. Att A/B-testa innebär att du testar två varianter av en sida mot varandra, för att sedan jämföra vilken som konverterar bäst. 

Ämnesraden

Det här står för över 35% av alla öppnade mail, därför är den här viktig eftersom den är direkt kopplad till hur många som öppnar dina nyhetsbrev. När man testar en ämnesrad bör man ha två olika typer av ämnesrader, en uppenbar ämnesrad och en intressebaserad ämnesrad. 

Avsändarnamnet

Hur många öppnar hellre mail från en person med för- och efternamn? Eftersom e-post är en personlig kanal och du har större chans att ditt mail öppnas om det står ett namn istället för ett företagsnamn. Det man kan testa på detta är förnamn med företag eller förnamn med efternamn för att se vilket som ger flest öppningar på ditt nyhetsbrev. 

Längden på innehållet

Om man skickar ut ett viktigt budskap eller innehåll i nyhetsbrevet bör man tänka på längden av innehållet. Layouten i nyhetsbrevet kan alltså avgöra om folk tar sig längst ner till din CTA-knapp, eller om de bara scrollar igenom snabbt och inte lägger märke till vad som står i innehållet. Det man kan testa här är två saker, att ha en CTA-knapp i början och slutet, samt ha två olika längder på innehållet. 

Ge läsaren ett val 

Gör det tydligt i nyhetsbrevet vad det handlar om och ge läsaren ett val att göra, till exempel en eller två knappar på sidan där man kommer vidare till hemsidan. Se till så att knapparna är länkade till samma sida. Finns det flera olika knappar med olika budskap så blir det svårt för läsaren att välja vad de ska göra och de distraheras av att det finns så mycket att välja på. Nyhetsbrevet ska ha ett budskap, så du som avsändare får välja specifikt vad de ska klicka på. 

Undvik skräpposten 

Det sista man vill när man jobbat på ett nyhetsbrev är att det ska hamna i skräpposten! Här är 3 enkla regler för att undvika detta. 

Avregistrering och fysisk adress

Ha alltid med en länk för avregistrering och även din fysiska adress. Har du inte med detta så kommer ditt utskick nästan garanterat hamna i skräpposten. 

Spara på priset 

Förut var det många som skrev ut priset i ämnesraden i e-post och märkte att det var många som öppnade utskicket. Fler och fler började göra detta och då började e-posttjänsterna flagga meddelande som använde priset i ämnesraden. Så spara på det och nämn det istället i innehållet! 

Hård och mjuk studs

Det är viktigt att du håller din e-postlista uppdaterad och tar bort de gamla adresserna som inte längre används. När man skickar ett nyhetsbrev till en e-post som inte används eller är borttagen så studsar det tillbaka, det vill säga att mailet kommer tillbaka till dig. 

Det finns både hårda studsar som inte kan levereras alls till e-postadressen och de mjuka studsarna innebär att mailet kommer fram till en e-postadress men inte kan levereras till mottagaren av någon anledning. Får man för många hårda studsar så får man många flaggor för spam, som i sin tur landar i skräpposten. 

Skippa ordet nyhetsbrev

Döp om ditt nyhetsbrev till något som är relevant för vad innehållet handlar om. Ordet nyhetsbrev är inte så lockande och ger inte så hög konverteringsgrad. Välj istället något som lockar och som folk kommer ihåg. Var inte rädda för att använda det engelska språket, det både låter coolt och ser lite mer seriöst ut! 

Skickar ni till exempel ut nyhetsbrev om sociala medier så kan man döpa det till något roligt ord från just sociala medier, eller något som relaterar till det. 

Fånga uppmärksamheten 

Håll nyhetsbrevet kort och enkelt, på så sätt är det större chans att läsaren faktiskt läser hela innehållet. Vill du sälja en tjänst eller produkt så berätta det! Av egna erfarenheter så vet man att man oftast bara skrollar igenom ett långt nyhetsbrev med mycket text, man lägger inte så mycket fokus på att faktiskt läsa allt som står. 

Det första steget i att fånga någons uppmärksamhet med ett nyhetsbrev är ämnesraden, den måste vara perfekt! Avslöja inte hela innehållet, stå ut från mängden och skriv till en person eftersom mottagarna inte samlas i grupp för att läsa. 

Sammanfattning 

Vi hoppas att de här tipsen hjälper er med att skriva ett lyckat nyhetsbrev. Ni behöver inte göra alltihop på samma gång utan ta det stegvis för att slippa överbelastning. Vissa grejer fungerar direkt och andra måste testas fram! 

 

Lycka till med ert nyhetsbrev och tveka inte på att höra av er om ni skulle behöva hjälp eller råd av oss på Helsingborg Design LAB. Här når ni oss enklast!

Hur skriver man ett nyhetsbrev?