Steg 1: Skapa en egendom
När du har skapat ett konto, klicka på ”Admin” längst ned till vänster på sidan. Välj ditt nya konto och klicka sedan på ”GA4 Setup Assistant”.
Steg 2: Get started
Klicka på “Get started” och därefter “Create property”. Nu kommer Google Analytics automatiskt att skapa en GA4 egendom och du kan därefter klicka på knappen “Go to your GA4 property”.
Sted 3: Lägg till data
Klicka nu på “Data streams” och därefter på “Ad stream”, där kan du välja om du vill skapa för webb eller app. Därefter ska du klicka på “Google Tag Manager” där du kommer få instruktioner för att sätta upp en tag för att kunna spåra din webbplatsdata i din nya GA4 egendom genom Google Tag Manager (GTM).
Steg 4: Konfigurera spårningskoden
GA4 använder en ny spårningskod som skiljer sig från Universal Analytics (UA). Den hittar du bredvid ”Measurement ID”. Inne på ditt GTM-konto under “New tag” kan du namnge din GA4 egendom och lägga till din measurement ID- tagg under “GA4 Configuration”. Lägg till detta för alla sidor och klicka spara. Du behöver därefter klicka på “Preview” och öppnas det inte en ny flik i din webbläsare betyder detta att den är blockad.
Steg 5: Anslut, skicka in och publicera
Lägg isåfall till din webbplats-URL och klicka på anslut. Efter du klickat på anslut ska en ny flik öppnas i din webbplatsläsare. Klicka därefter tillbaka till den föregående sidan som visar din Tag Manager preview mode och klicka på “Continue”. Ifall du därefter ser att det står att taggen är “Fired” under “GA4 tracking – All pages” är allt korrekt och du kan klicka “Submit” på ditt GTM-konto och publicera.
Det är viktigt att notera att om du har aktiverat GA4, så är det en standardinställning och du behöver ställa in dina anpassade triggers och events för varje sida där du vill hämta in data. Detta kan vara en utmaning för många, och därför väljer många att söka hjälp från sin webbyrå för att underlätta processen.