Digitala Nyheter V.36

Digitala Nyheter V.36

Välkomna tillbaka hit och välkommen September! Hösten väntar runt hörnet och vem är inte taggad på en nystart? Idag ska vi presentera lite nyheter kring Sociala Medier. Häng med!

Instagram

Instagram testar nya alternativ för Reels

Instagram testar ett annat sätt att förfina sina Reels-rekommendationer, med vissa använder som nu kan lägga till ämnen till sina Reels för att bättre kategorisera dem. Det nya alternativet “Ämnen” hjälper dig att nå andra användare som delar dina intressen. Det kan ge ett annat sätt för Instagram att visa upp ditt innehåll för en mer engagerad och intresserad publik. Vilket kan hjälpa dig att öka din Reels-prestanda och hjälpa dig att få kontakt med fler människor som är intresserade av ditt varumärke/innehåll. Det kan också hjälpa Instagram att förfina sina Reels-rekommendationer, vilket är ett nyckelfokus för appen för närvarande. Instagram vill naturligtvis verkligen att du ska titta på fler Reels, vilket är anledningen till att du ständigt ser Reels infogade i varje element i appen.

Meta

Meta undersöker betalda tilläggsfunktioner för Instagram och Facebook 

Twitter gör det och Snapchat tar fart med sitt betalda tilläggsalternativ och det är vettigt för andra plattformar att överväga detsamma. Enligt uppgifter så undersöker nu även Meta potentialen för en Twitter Blue-liknande prenumerationstjänst för sina appar, vilket kan ge en annan intäktsväg för sociala mediejätten. Meta har etablerat en ny intern grupp som kommer att undersöka potentialen för betalda funktioner för Facebook, Instagram och WhatsApp.

 

Det är inte helt klart vad teamet kommer att fokusera på, när det gäller direktprenumerationer på tillägg(så som Twitter Blue) eller utökade verktyg för intäktsgenerering för kreatörer, som Meta skulle kunna ta ett klipp ifrån. Men det verkar som att alla alternativ troligen ligger på bordet, eftersom Meta letar efter nya sätt att maximera sitt intäktsintag.

Twitter

Tweetredigering är här 

Twitter har nu lanserat det första steget av livetestning för vad som utan tvekan är det mest efterfrågade sociala medieplattforms-tillägget genom tiderna: förmågan att redigera en tweet efter att ha publicerat den!

 

Publicerade tweets kommer att innehålla en notering längst ner om att de har redigerats, medan alla användare kommer att komma åt tweets med redigeringshistorik genom att trycka på penn-ikonen. Detta borde lindra vissa farhågor kring potentiellt missbruk av alternativet, även om många människor redan slår larm om möjliga skador som kan orsakas av reviderade tweets. Inledningsvis säger Twitter att de lanserar ett test av funktionen med intern personal, innan testpoolen utökas till Twitter Blue-prenumeranter under de kommande veckorna.

Messenger

Messenger lägger till “Gruppinbjudnings-länkar”

Messenger har lagt till en ny funktion som heter “Gruppinbjudnings-länkar” och ger gruppadministratörer kapacitet att snabbt och enkelt bjuda in personer till Messenger-gruppchattar. Det nya alternativet kommer att göra det möjligt för administratörer att dela länkar till sina Messenger-gruppchattar, vilket kan vara bra för att starta nya gemenskaper för klassföräldrar och studiegrupper när man går in i det nya läsåret. Det kan också ha varumärkesanvändning, för att bjuda in människor till exklusiva gemenskaper, där du kan avslöja ny produktinformation eller ringa personer för input till nya designs. Det kan hjälpa till att bygga starkare band med nyckelmedlemmar i samhället, vilket kan vara ett bra sätt att maximera varumärkesmedvetenhet och närvaro.

 

Har ni några frågor angående Digitala Nyheter V.36 eller vill komma i kontakt med oss på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här! Ni hittar även förra veckans Digitala Nyheter här.