Digitala Nyheter V.32
Det har blivit dags för ännu en Digitala Nyheter V.32 och den här veckan bjuds det på nyheter kring LinkedIn, Clubhouse, Instagram och TikTok. Häng med!
LinkedIn lägger till nytt länk-klistermärke
LinkedIn lägger till ytterligare ett sätt att driva extern trafik, med ett nytt länk-klistermärke som du kan lägga till i dina bilder på ditt inlägg, man kan placera det var man vill och i olika storlekar. Länk-klistermärket liknar det som redan finns i Instagram och Facebook-storys, vilket gör det enkelt att lägga till ytterligare en hänvisningslänk i dina uppdateringar. Detta kan vara ett praktiskt nytt element att experimentera med och när LinkedIn-engagemanget fortsätter att öka kan det sluta som ett värdefullt alternativ för att driva trafik från LinkedIn-flödet. Alternativet för länk-klistermärke kommer att vara tillgängligt i dina verktyg för att skapa inlägg (via en dedikerad kedjelänkikon), men du kommer bara att kunna lägga till länkar via mobilversionen av appen i detta skede.
Clubhouse ordnar mer privat delning
Clubhouse ser ut att omdefiniera sin identitet och återta sitt tillväxtmomentum då de har meddelat att de lanserar ett nytt och mer privat tillvägagångssätt för sociala ljudmöten. Processen kommer i huvudsak att ge mer kontroll för användare att kurera Clubhouse-upplevelsen som de föredrar, med de människor som de vill höra från, i motsats till att behöva vada genom de olika rummen som kanske inte är så relevanta. För som med alla livestreamingplattformar är upptäckten en utmaning. När du ger alla en chans att sända kommer mycket av det att bli skit, eftersom det krävs skicklighet och erfarenhet för att skapa konsekvent, engagerande innehåll som kommer att underhålla publiken.
Instagram utökar NFT-visningsalternativ
Medan NFT-försäljningen fortsätter att minska och intresset för den första vågen av digitala samlarföremål verkar avta, så utökar Meta sitt stöd för de digitala samlarföremålen. Detta genom att göra sitt NFT-visningsalternativ på Instagram tillgängligt i mer än 100 länder, vilket innebär att de allra flesta av IG-användare nu kommer att ha möjlighet att visa upp sina ägda verk i appen. Metas vd Mark Zuckerberg har lagt ut sitt eget signerade basebollkort, som snart kommer att bli ett NFT, för att tillkännage expansionen. Ursprungligen lanserades för utvalda kreatörer i USA redan i maj, Instagrams NFT-visningsalternativ gör det möjligt för användare att visa upp sina NFTs i IG-huvudflödet, i berättelser eller i direktmeddelanden.
TikTok delar med sig av nya insikter kring spelmarknaden
TikTok har publicerat en ny översikt över viktiga spel-innehållstrender och beteenden i appen, och hur marknadsförare kan utnyttja konversationen som ett sätt att öka sina meddelanden bland sin snabbt växande publik. TikTok rekommenderar att varumärken bör försöka skapa en organisk persona för deras verksamhet som är i linje med dessa spel-trender, samtidigt som de kopplar till deras egna egenskaper och värderingar. TikTok säger att varumärken sedan måste överväga sitt innehållssyn ur detta perspektiv, införliva spelmaterial, företagstillgångar och mer, och omvandla dem till TikTok-trender.
Har ni några frågor angående Digitala Nyheter V.32 eller vill komma i kontakt med oss här på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här! Ni hittar även förra veckans Digitala Nyheter v.31 här.