Digitala Nyheter V.31
Välkomna tillbaka till Digitala Nyheter V.31! Augusti är här och vi ska få ta del av nyheter kring Pinterest, Snapchat, Youtube och Instagram!
Pinterest lanserar realtidsanalyser i sin app
Pinterest har nu officiellt lanserat realtidsanalyser i Pin Analytics på mobilen, som kommer att ge mer data om exakt hur dina pins presterar vid varje given tidpunkt. Realtidsinsikter är också tillgängliga i webbanalysplattformen, men nu kommer du också att kunna komma åt mycket av samma data när du är på språng, vilket troligen är där många fler människor vill checka in.
Pinterest noterar att realtidsinsikter inte är tillgängliga för målgruppsstatistik, som “Total Engaged Monthly Audience” och ålders- och könsfilter. Men du kommer att kunna se övergripande data om svar på dina Pins, när du checkar in, vilket kan vara en användbar guide för din Pin-strategi.
Snapchat lanserar en ny ”Sounds Creator Fund”
Snapchat vill ge mer stöd till ett utökat utbud av kreatörer via en ny “Sounds Creator Fund” som kommer att hjälpa framväxande oberoende artister att få distribution och kredd på plattformen, via ljuduppladdningar som användare sedan kan lägga till i sina Snaps.
Sounds Fund kommer att lägga till finansiering baserad på användning, med månatliga bidrag på upp till $100 000 som erbjuds till de bästa ljudskaparna som distribuerar sin musik i appen. Populära ljud kommer också att ha möjlighet att inkluderas i Snapchat Lenses, eller i Spotlight, vilket ger ännu mer potential för publik räckvidd.
Youtube har lagt till ett nytt alternativ för att klippa långa videor till Youtube Shorts
Det är inte bara Meta som lutar sig åt kortformat video, YouTube vill också uppmuntra fler korta klipp via ett nytt alternativ som gör det möjligt för kreatörer att konvertera segment av sitt befintliga långa innehåll till minutlånga Shorts-varianter. Det nya alternativet “Redigera till en kort” kommer att göra det möjligt för dig att välja en del av dina vanliga videouppladdningar för att sedan klippa till en lagom stor version.
Det kan göra det mycket lättare för många fler YouTube-skapare att integrera Shorts i sin process, och med 1,5 miljarder YouTube-användare som nu engagerar sig med Shorts varje månad, är det vettigt att göra det för att bygga upp varumärkesmedvetenhet och räckvidd.
Instagram kommer att stoppa fullskärms-testet
Instagrams Chef Mosseri har förklarat att Instagram kommer att ta ett steg tillbaka från rekommenderat innehåll, såväl som dess experiment med en TikTok-liknande tittarupplevelse i helskärm. Enligt Mosseri: “ För de nya flödesdesignerna är folk frustrerade och användningsdatan är inte bra. Så där tror jag att vi måste ta ett stort steg tillbaka, omgruppera och ta reda på hur vi vill gå framåt.”
Mosseri verkar i första hand fokusera på IG-flödesformatet i helskärm, som han säger kommer att fasas ut helt under de kommande veckorna. Men på sina AI-rekommendationer, noterar Mosseri också att de fick fel och att det måste omvärderas.
Har ni några frågor kring Digitala Nyheter V.31 eller vill komma i kontakt med oss här på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här! Vill ni läsa förra veckans Digitala Nyheter så gör ni det här.