Digitala Nyheter V.28
Välkomna tillbaka till ett Digitala Nyheter V.28, den här veckan ska vi få läsa om bland annat Twitter, Instagram, TikTok och Meta! Let’s go!
Twitter ger alla användare möjligheter att ”avnämna” sig själva
Efter att ha utvecklat alternativet under den senaste delen av året, så ger Twitter nu alla användare möjligheten att ”avnämna” sig själva från en Twitter-chatt. Detta gör det möjligt för användare att inaktivera sina profillänkar i konversationer som de inte längre känner sig bekväma med att delta i.
Det kommer se ut som så att ditt användarnamn är otaggat från den ursprungliga tweeten och svaren, användare kommer inte att kunna nämna dig igen i samma svarskedja och du kommer inte längre att meddelas om uppdateringar från tweet-tråden. Dock så kommer ditt användarnamn fortfarande att visas, men i textform.
Instagram testar nytt ”Live Producer” verktyg
Instagram vill hjälpa kreatörer med livestreams att maximera sina möjligheter med ett nytt Live Producer-verktyg som gör det möjligt för sändare i appen att streama från en stationär PC och via olika streamingplattformar från en tredje part.
Live Producer kommer att göra det möjligt för kreatörer att använda en ”streamkey”, en rad med programkoder, för att ansluta till Instagram Live-backend. Det gör att du sedan kan köra din innehållsfångning genom den streamingleverantören du väljer, med initialt stöd för OBS, Streamyard och Streamlabs, som sedan kommer att matas in i din IG-sändning.
TikTok lägger till nya lagerfilter för säker annonsering
TikTok vill ge mer garanti för annonsplacering för varumärken med en ny ”Inventera Filter”-process, som gör det möjligt för annonsörer att säkerställa att deras innehåll inte visas tillsammans med potentiellt stötande klipp i appen.
Det nya Inventory Filter som är inbyggt i annonsinställningarna i TikTok Ads Manager använder maskininlärning för att upptäcka varierande problem inom användaruppladdat innehåll och filtrerar varje uppladdning i en av tre kategorier: Fullständig, Standard och Begränsat.
Meta lanserar nytt ”Sphere” AI-system
Meta har tillkännagett lanseringen av en ny AI-modell som automatiskt kan skanna hundratals webbplats-texter på en gång, för att kontrollera om de verkligen stöder motsvarande påstående på en sida.
Med andra ord så kan Metas nya Sphere-system skanna till exempel en Wikipedia-sida för att se om de stödjer länkarna i texten. De kan sedan matcha om de länkade sidorna verkligen förstärker påståendena i det ursprungliga inlägget. Så det är i grunden ett dubbelkontrollmått för referenslänkar, som just nu bara fokuserar på Wikipedia-sidor. Men det kan så småningom utökas till alla webbplatser och referenslänkar, vilket hjälper till att säkerställa mer exakt datadelning, med mindre manuellt arbete.
Har ni frågor angående Digitala Nyheter V.28 eller vill komma i kontakt med oss på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här!