5 e-handelsstrategier

Semestern är här och det betyder en enorm ökning av kunder. Är er webbshop redo för semester-rusningen? Vi delar med oss utav några unika e-handelsstrategier som ni kan implementera direkt på er WordPress-webbplats för att öka försäljningen under semestern!  

e-handelsstrategier

Oavsett om ni är ett stort eller litet företag så letar man alltid efter fler sätt att optimera sina e-handelswebbplatser och öka sin omvandlingsfrekvens. De strategier vi ska visa för er kan tillämpas för både små och stora WooCommerce-butiker online. Så, oavsett storlek så måste ni vara redo för alla shoppingsugna kunder under semestern! 

 

E-post

Marknadsföring via e-post är nyckel till framgång för alla företag, oavsett om du skapar ett nyhetsbrev för hand eller lägger mycket pengar på stora kampanjer. Det är billigt att komma in i e-postmarknadsföring och det är också väldigt lätt att starta. Både nya startups och företag som varit med ett bra tag använder e-postmarknadsföring av goda skäl då kunderna älskar det. 

Det är bevisat att Välkomst-mail kan ha upp till 91% öppningsfrekvens och 26.9% klickfrekvens, så tänk på möjligheterna att generera potentiella kunder med sådan siffror. Om man övertygar människor att prenumerera på ditt nyhetsbrev och hålla dem engagerade med en konstant ström av specialrabatter och erbjudande, så kommer ni att bygga upp en bra bas av lojala kunder! 

I den hektiska semesterruschen så är det absolut tänkvärt att ha automatiserad e-postmarknadsföring. Allt du behöver göra då är att skapa dina e-postmallar, ställa in vilka utlösare som gör att e-postmeddelanden skickas till kunderna och definiera användarsegmentet baserat på aktivitet och demografi. 

 

Använd socialt bevis

När kunder ska köpa något så har de oftast inte tid att göra efterforskningar själva, de kommer att välja det företag som de känner är mest pålitligt vid första ögonkastet. Därför behöver ni ett sätt att snabbt kommunicera och övertyga kunden om att er e-handel är värd att välja! 

Många butiker visar vittnesmål på sina förstasida, eller också låter kunderna recensera produkter. Eftersom kunder litar på andra kunder, så är det en stor övertygelse att se att andra kunder köper av ert varumärke. 

72% av användarna kommer inte att vidta åtgärder innan de har läst recensioner, och enligt samma källa kan produktrecensioner online öka omvandlingsfrekvensern med 270%. Människor vill se feedback från andra kunder innan de är villiga att köpa av er! Ett stort tips till era recensioner är bilder, det har visat sig göra bättre. Detta ger en mer personlig känsla som kunden kan ansluta till. 

 

Öka synligheten på era rabatter 

Ett bra sätt att generera mer försäljning under semestern är att skapa kampanjer tillsammans med rabatter. Men tänk på att marknadsföra era rabatter rätt, många företag misslyckas med detta och gör rabatten osynlig. 

Ett bra sätt att marknadsföra en rabattkod eller tillfällig rea är att använda ett meddelandefält överst på din hemsida, som antingen rullar eller sitter fast. Något som gör att kundens ögon fastnar på meddelandet. Det finns några plugins till att lägga till meddelandefält till dina WooCommerce-webbplatser, så som WordPress Notification Bar och HollerWP.

Ett annat sätt är att man kan implementera det som vissa kallar för “Social Belöning”, detta betyder att man ger kunden ytterligare rabatt på sitt köp i utbyte mot en delning på Facebook eller Twitter. Enligt en studie så kommer 54% av kunderna att köpa produkter som finns i kundkorgen om dessa erbjuds till ett rabatterat pris. Dessutom får ni som företag lite gratis social marknadsföring! 

 

Affiliates 

Att starta ett affiliateprogram är aldrig försent, och det betalar sig praktiskt taget själv. Era affiliates lägger upp länkar på sina sociala medier och webbplatser, och ni som företag betalar dem för klick och försäljning. Med detta sättet så betalar ni bara för potentiella kunder och deras intresse. 

Affiliateprogram är ett utmärkt sätt att snabbt få ut snacket om ert varumärke eller era produkter och en perfekt e-handelsstrategier. Eftersom vi vet att mun till mun är ett av främsta sätten att öka er försäljning och Affiliate kan ses som en form av mun till mun. 

 

Sociala medier

Det är många olika händelser som är stora på sociala medier, bland annat Black Friday och semesterpeppen! Det är en perfekt tid för alla varumärken att ta plats i sociala medier och vara med i hypen och försäljningen. Lägg ut kuponger och rabatter, tävlingar, annonsera om era kampanjer och sist men inte minst: Få folk att prata om ert varumärke! 

Det smartaste att börja med är att sätta upp en plan på hur er marknadsföring ska se ut under semestern på sociala medier. Skapa en kalender för sociala medier som beskriver exakt vad ni ska lägga upp, vilka dagar och vilka tider. Tänk på att skapa lite roligare content under semestertiderna, något som följarna och era potentiella kunder kan relatera till. 

En viktig regel att ha på sociala medier är att svara alla som nämner ert varumärke, detta ger en mer personlig känsla. En annan grej är att alltid dela influensers positiva feedback eftersom människor ofta ser upp till och lyssnar på influensers som gör reklam. Detta kommer till största sannolikhet förvandlas till nya leads och försäljningar för ert företag. Så överväg att köra på en influencer-strategi för att få stor exponering och se till så att era affiliates lägger upp länkar på sina sociala medier! 

 

Managed Hosting 

Om ni räknar med mycket kunder under semestern och inte redan har gjort det, så kan vi rekommendera att skaffa en Managed Hosting som också ingår i bra e-handelsstrategier. Om er hemsida går ner under en stor rush så kan det ge er försäljning en dålig effekt. 

En snabb webbplats blir ännu viktigare under säsongsperioder med hög trafik, där din webbplats kommer att vara under stor belastning och samtidigt ha stor konkurrens. Om hemsidan inte håller kommer ni att förlora försäljningen eftersom kunderna kommer handla någon annanstans i sådana fall. 

Kepler Hosting löser detta problemet, eftersom de erbjuder hanterad WordPress-hosting som är byggd för hög hastighet även under tunga belastningar. De kontrollerar er drifttid och om något går fel kommer deras snabba support att finnas där för att hjälpa er med problemet. 

40% av användarna överger en webbplats som tar mer än 3 sekunder att ladda och semestern kommer troligtvis att göra människor mer otåliga. Du behöver alltså en garanti för blixtsnabba laddningstider för att inte förlora kunder. Men oroa er inte, Kepler Hosting tar hand om allt detta och så att ni kan fokusera på att driva er butik framåt. 

 

Förenkla köpprocessen 

Semestern är en kritisk tid för er försäljning och de lockar oftast in en ovanlig uppsättning kunder, därför är det viktigt att också ha enkla e-handelsstrategier. Människor är mycket mer otåliga under en stor säsongsrea än de skulle vara normalt. Så nu är det alltså dags att optimera och göra din webbplats enklare. Förenkla design och lägg till funktioner som kan påskynda köpprocessen. Så, för bästa resultat: Förenkla allt och gör era produktsidor lättillgängliga för kunderna. 

Ni borde också överväga att göra er navigeringsmeny enklare, så att allt blir lätt att nå. Ta bort röran och använd en smart webbdesign för att lyfta fram länkarna som leder era butiksområden. Från startsidan bör era användare kunna bläddra i en kategori, välja en produkt och lägga till den i sin kundvagn med 3-5 klick. Ni kanske har de bästa priserna på internet, men om eran webbplats inte är tillräckligt snabb så kommer inte detta spela någon roll. 

Ni kan också ta till extra säkerhetsåtgärder till er webbplats, till exempel hittar ni här: 

  • Säkerhetskopiera din webbplats.
  • Uppdatera WordPress, ditt tema och dina plugins. Föråldrade tillägg är den främsta orsaken till WordPress-hack.
  • Uppdatera din PHP till den senaste versionen.
  • Om du accepterar känslig kundinformation bör du redan ha ett SSL-certifikat.
  • Investera i säker hanterad hosting På Kepler Hosting för att förhindra server exploatering.
  • Säkra din administratörsinloggning (ändra ditt användarnamn från “admin” och välj ett lösenord med versaler, gemener, symboler och siffror) och använd tvåfaktorsautentisering. 

 

Testa allt

Som ett sista steg så kan ni testa allt på hela hemsidan, så att allt fungerar som det ska. Gå igenom er webbplats och klicka på allt, titta noga över varje sida, klicka på varje länk, skanna över era viktiga kopior och testa er navigering. Ni borde även göra ett testköp så att allt fungerar som det ska där! 

 

Hör av er till oss! 

Har ni några frågor kring e-handelsstrategier eller vill ha vår personliga hjälp med e-handelsstrategier, så når ni oss enklast här! Tveka inte på att höra av er, vi finns här för era små som stora frågor och problem.