rectangle3
hexa
circle
september 28, 2022   /   Marknadsföring

Sponsrade inlägg – från spridning till strategi

Sponsrade inlägg instagram

Visst är det lätt att trycka på ”Marknadsför inlägg” direkt på Instagram och Facebook, men i det här inlägget ska vi visa ett bättre sätt där du kan få ännu mer effekt av din sponsring till lägre kostnader. Fortsätt läs så ska vi berätta!

Sponsrade inlägg

Skillnaden mellan sponsrade inlägg och kampanjer

Sponsrade inlägg är inlägg som ni har publicerat i era sociala kanaler, på exempelvis Instagram och Facebook, som ni sedan lägger pengar på för att få extra spridning i er målgrupp. En kampanj är annonser som är skapade via Metas annonserings-verktyg Ads Manager. I Ads Manager kan man bygga upp en mer enhetlig och samverkande annonsering som arbetar för era mål. Man kan till exempel ha flera olika målsättningar igång samtidigt, samt ha flera olika annonser igång till samma målgrupp. Dessutom kan man skapa innehåll till annonserna helt anpassat utefter vilken del av ett erbjudande man vill marknadsföra.

 

Ads Manager

I Ads Manager har man fler målsättningar, bättre segmentering och fenomenal översikt över vilka inlägg som kan vara kandidater, det vill säga vilka inlägg som är de bästa att sponsra. Starka kandidater i form av inlägg är de som organiskt fått mycket interaktion i form av likes, kommentarer och delningar. Facebook och Instagram flaggar ibland när man har ett inlägg som presterar bra, det är då dessa man ska satsa på att sprida vidare! Engagemanget säger till algoritmerna att många användare på plattformen uppskattar innehållet. Detta säger i sin tur till algoritmen att det är ett inlägg som är värt att pusha ut.

 

Att sponsra inlägg i Ads Manager ger dig även möjligheten att redigera i ditt inlägg med det annonseras, du kan alltså optimera det utifrån resultaten du får. Du kan redigera vilka placeringar du vill ha igång, alltså vart och på vilka plattformar ditt inlägg ska visas, exempelvis Instagram storys. Man kan även bestämma hur innehållet ska se ut för respektive placering och man har även mer möjligheter när det kommer till Call to Action.

 

Strategiskt och kostnadseffektivt

I Ads Manager kan man sponsra flera olika inlägg till samma målgrupp. Beroende på hur målgruppen mottar inläggen kommer de olika inläggen få mer eller mindre budget av algoritmen. Detta innebär att de inläggen som uppskattas mest också får mest exponering. På så sätt kan du hålla koll på hur kostnaderna ser ut för inläggen i förhållande till varandra, både för exponering och vilka kostnader per resultat du får. Detta kan då guida dig i vilka av inläggen som är bäst att satsa på rent kostnadsmässigt.

 

Att tänka på innan man sponsrar ett inlägg

  • 24-timmars regeln: Låt alltid ett inlägg vara i gång i minst 24 timmar innan du sponsrar det. Detta eftersom det är viktigt att inlägget ska få tid att spridas och visa om det är värt att sponsra.
  • Sponsra bara de bästa inläggen: Håll koll på dina bästa inlägg inom 24 timmar om du får en notis likt detta ”Det går bättre för det här inlägget än …”.
  • Vad du vill att målgruppen ska göra: Efter att du har valt målgrupp och valt ut dina bästa inlägg som passar strategin så måste du välja vad du vill att målgruppen ska göra med inlägget. Ska de köpa något eller ska de till exempel prenumerera på era nyhetsbrev?
  • Tänk ut budgeten: Beroende på vilken målsättning du väljer så krävs lite olika budgetar för att kampanjen ska fungera.

 

Har ni några frågor eller vill komma i kontakt med oss här på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här!

Sponsrade inlägg – från spridning till strategi