Award winning agency!

Rotate your device for better view

Direkt från utvecklare till dig som driver reklambyrå!

Vad är Konverteringsoptimering?

Anna Hult - Helsingborg Design LAB

Byrå Tips, Technology6 augusti 2020

Vad är konverteringsoptimering? I detta inlägg kan du lära dig allt som har med CRO att göra.

Att uppnå bästa möjliga resultat inom digital marknadsföring kan vara lite klurigt, hur vet man att man går i rätt riktning med sitt arbete när det kommer till att få kunder att konvertera? En e-handlare vill gärna att fler besökare handlar på deras sida, ett B2B-företaget vill få in fler leads – men alla som äger en webbplats har en sak gemensamt. Ett huvudsyfte med webbplatsen, som kallas för konvertering. För att uppnå fler konverteringar på sin webbplats så kan man gå olika vägar, konverteringsoptimering är en av dessa och vi kommer förklara detta i följande text.

Konverteringsoptimering (CRO)

Genom CRO kommer en E-handlare logiskt sätt öka antalet konverteringar på webbplatsen. En viss procent av dessa kommer att konvertera detta kallas för konverteringsfrekvens. Om en E-handel har en konverteringsfrekvens på 2% betyder det att ca 20st kommer konvertera på 1000 besökare. Då kan man på ett ungefär räkna ut att många fler kunder än 2000 besökare i månaden kommer generera till en bra affär.

1000 * 2% = 20 kunder

2000 * 2% = 40 kunder

Istället för att fokusera på att öka antal besökare kan man istället fokusera på konverterings frekvensen. Det som verkligen ger resultat i försäljningen och skapar leads. Om en E-handlare ökar sin konverteringsfrekvens till 4% så genererar tusen besökare precis lika många kunder som två tusen besökare hade gjort med den tidigare konverterings frekvensen på 2%.

1000 * 4% = 40 kunder

2000 * 4% = 80 kunder

För att öka konveringsfrekvensen måste företaget jobba med konverteringsoptimering. Detta gör man lättast genom en grundlig CRO-analys. Man går igenom hemsidan och ser vad som kan förbättras och vad som kan bidra till en ökad konverteringsfrekvens. Målet är att ändra utseende och vissa funktioner för att göra det så uppenbart och enkelt som möjligt för kunden att konvertera. På så sätt ökar man försäljningen.

Vi på Helsingborg Design LAB kan hjälpa ditt företag att ta fram en grundlig CRO analys för att hjälpa er att nå era mål med försäljningen på bästa möjliga sätt.

Hur kan vi hjälpa dig med konverteringoptimeringen?

Så hur går det till när vi optimerar er sida för att förbättra er försäljning?

Först och främst ser vi över layouten och ser till så att allt ser korrekt ut där ur ett CRO perspektiv. Man förlitar sig ofta på att webbutvecklaren har ordnat med allt på sidan men så är inte alltid fallet. Du kan behöva extra hjälp med att få igång konverteringen på sidan. Det kan vara allt från rubriker, sökordsanalyser samt CTA knappar som behövs optimeras på sidan för att ni ska nå upp till drömförsäljningen.

Vi jobbar med A/B-testing för att helt enkelt se resultat och skillnader på webbplatsen. Poängen med A/B-testing är väldigt logisk man väljer helt enkelt ut det bästa av två världar för att hitta den optimala versionen när det kommer till CRO.

SÄTT UPP MÅL:

Det är viktigt att sätta upp mål för att nå det bästa resultatet, vill man öka trafik? konverteringar? eller få in fler bokningar? Alla hemsidor är olika och vi anpassar vår CRO utefter de rätta ändamålen.

Hej, vad behöver du hjälp med?

Välj ett alternativ nedan får att gå vidare.

Perfekt! Fyll i lite detaljer så
Får du en rapport inom kort