Digitala Nyheter V.42
Vi är inne i vecka 42 och den här veckans Digitala Nyheter bjuder på nyheter kring Twitter, Snapchat, TikTok och Instagram!
Twitter testar ett nytt alternativ för att begränsa vem som kan nämna dig i appen
Twitter utvecklar ännu ett alternativ för publikkontroll för dina tweets, med en ny växling som gör att du antingen kan stoppa folk från att nämna ditt namn helt eller begränsa omnämnande till endast de som du följer i appen. Detta skulle ge dig mer kontroll över hur människor kan interagera med dina tweets. Längst upp under inställningar så kommer det finnas en ”Tillåt andra att nämnda dig”, som skulle hindra människor från att referera till dig helt och hållet.
Snapchat lanserar en ny AR-guide för att administrera HLR
Snapchat fortsätter att utöka potentialen och det praktiska värdet av AR, denna gång via ett samarbete med The International Federation of the Red Cross and Red Cescent Societies. Denna nya AR HLR-översikten kommer att hjälpa till att vägleda människor genom viktiga lektioner i livräddande HLR-tekniker. Det ger alltså en översikt över hur man administrerar HLR, tillsammans med frågesportselement och andra detaljer för att utbilda människor om processen.
TikTok tillkännager partnerskap med Linktree
TikTok har tillkännagett ett nytt partnerskap med Linktree som kommer att ge TikTok-skapare fler alternativ för hänvisningslänkar, direkt integrerade i deras TikTok-profil, vilket hjälper till att driva med hänvisningstrafik från appen. För att vara tydlig har TikTok-skapare alltid kunnat lägga till Linktree-länkar i sin TikTok-bio, för att ge fler alternativ för profilbesökare att ansluta. Men denna nya integration kommer att förbättra upplevelsen ytterligare, vilket bättre kommer att underlätta anslutningen mellan de två plattformarna.
Instagram arbetar med nya ”Achievement”-märken
Instagram utvecklar för närvarande en ny funktion som heter ”Achievements” för Reels. Så snart kan det finnas ett nytt ”prestationer”-element i dina Reelsalternativ, som skulle visa vissa märken baserat på din Reels prestanda. Exempel på märken är Trendsetter och Creative Streak. Prestationer skulle bara vara synliga för dig, med tanken som verkar vara att detta skulle kunna fungera som ett incitament för att få användare att publicera fler Reels oftare.
Har ni några frågor angående Digitala Nyheter V.42 eller vill komma i kontakt med oss på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här! Ni hittar även förra veckans Digitala Nyheter här.