Digitala Nyheter V.38
Välkomna tillbaka till en ny vecka med Digitala Nyheter! Den här veckan ska vi få läsa om bland annat Meta, Youtube, Snapchat och TikTok. Häng med!
Meta tillkännager Facebook Reels API
Meta vill hjälpa fler kreatörer och varumärken att luta sig in i Reels med lanseringen av Facebook Reels API, som kommer att möjliggöra postning av Reels-klipp via tredjepartsappar för att skapa video och hanteringsverktyg för sociala medier. Det kommer att komplettera Instagram Reels API, som Meta lanserade redan i Juni.
Facebook Reels API kommer att göra det möjligt för tredjepartsplattformar att tillhandahålla ”Share to Reels”-funktionalitet, vilket kommer att göra det enklare att hantera skapandet och inlägg av Reels inom ditt bredare hanteringsflöde för sociala medier. Vid lanseringen har Meta samarbetat med Jellysmack, Sprout Social och Wix som de första plattformarna för att underlätta Reels. Detta kommer att hjälpa fler varumärken att skapa fler Reels, vilket är det snabbaste växande innehållsformatet på både Facebook och Instagram, och som Meta verkligen vill att folk delar mer ac för att hjälpa till att motverka hotet från TikTok.
Youtube testar ny kanalinnehålls-anpassning
Youtube vill erbjuda fler sätt att engagera kanalbesökare genom att anpassa hur ditt uppladdade innehåll visas baserat på varje användares preferenser. Till exempel utvecklar Youtube för närvarande separata flikar för Videor, Shorts och Live-uppladdningar och segmenterar varje innehållsformat i ett eget element på din kanalsida. Användare som sedan klickar sig fram till din sida från till exempel Shorts, skulle omdirigeras till den Shorts-specifika sidan, bättre anpassad till deras visningsvanor. Uppdateringen är i linje med andra ändringar i Youtubes innehållssortering, som gör det möjligt för användare att mer specifikt filtrera innehåll på fliken ”Prenumerationer”, till exempel till Shorts och vanliga videouppladdningar.
Snapchat lägger till nya funktioner för engagemang
Snapchat har tillkännagett några nya funktioner för att förbättra engagemanget i appen, samtidigt som det nu också gör sin webbaserade plattform tillgänglig för alla användare, som tidigare varit en exklusiv Snaphat+. Först och främst lägger Snapchat till nya chattgenvägar för att göra det enklare att hantera olästa meddelande och svara på storys. De nya chattgenvägarna, som kommer vara ljusblåa och ligga överst på skärmen, kommer att ge ett annat sätt att filtrera dina meddelande och hitta viktiga uppmaningar. Detta kan vara ett praktiskt sätt att hålla koll på dina chattar, särskilt om du har många konversationer på gång vid varje angiven tidpunkt.
Snapchat lägger också till nya Question Stickers för storys, liknande samma alternativ som redan finns i Instagram och andra appar. I linje med de senaste uppdateringarna i iOS 16 lägger Snapchat även till nya låsskärms-widgetar, som gör det lättare att ta emot aviseringar och gå in i Snabb-chattar direkt från din startskärm.
TikTok kopierar BeReal med ”TikTok Now”
TikTok har tillkännagett en ny funktion som heter ”TikTok Now”, som kommer att uppmana användare att dela en selfie med hjälp av den främre och bakre kameran, vid en slumpmässig tidpunkt varje dag. Funktionen är i grunden en direkt rip-off av BeReal, vars snabba tillväxt och stigande popularitet redan har sett dess nyckelelement replikeras av Instagram och Snapchat också. Nu kommer TikTok in på detsamma, med funktionen som får en ny flik i appen, och till och med en ny, separat app i vissa regioner utanför USA.
Har ni några frågor angående Digitala Nyheter V.38 eller vill komma i kontakt med oss på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här! Ni hittar även förra veckans Digitala Nyheter här!