Digitala Nyheter V.37

Välkomna tillbaka till Digitala Nyheter V.37! Idag ska vi få läsa om bland annat Instagram, Pinterest, TikTok och Twitter. Häng med!

Instagram

En ny rapport visar nedgången för Instagram

Instagram, som en gång i tiden var den trendsättande sociala plattformen verkar ha tappat sin lyster. Till stor del på grund utav Instagrams insisterande på att lägga in mer innehåll från kontroll som du inte följer till ens huvudsakliga flöde. Inspirationen till detta tillvägagångssättet är TikTok, som har haft en stor framgång genom att fokusera på innehåll, i motsats till kreatörer, med appen som öppnar ett “För Dig”-flöde med algoritmiskt utvalda klipp.

 

Enligt en ny rapport från “The Wall Street Journal” så minskar Instagram-engagemanget och i synnerhet Reels har sett en betydande nedgång i användarens engagemang på senare tid. I samma rapport visar även att TikTok-användare spenderar över 10 gånger så mycket timmar på att konsumera innehåll i den appen än som Instagram-användare för närvarande spenderar på att titta på Reels.

Pinterest

Pinterest lanserar ny kampanj för att lyfta fram yttrandefrihet i appen

Pinterest lanserar en ny reklamkampanj där man ser till att ytterligare distansera sig från sina sociala nätverksrötter, genom att rama in Pinterest som ett mer positivt utrymme, fritt från den bedömning och kritik som kommer med de andra apparna. Den nya kampanjen ser ut att lyfta fram de “inre sabotörerna” som håller oss tillbaka, med Pinterest som “motgiftet mot tvivel”.

 

den nya kampanjen kommer att spridas över TV, film och streaming i USA, Storbritannien och Tyskland, medan Pinterest också kör en relaterad koppling till World Mental Health Day som infaller den 10 oktober, med en live interaktiv installation i New York.

TikTok

TikTok tillkännager ny programmering och kreativa effekter

TikTok har tillkännagivit en ny serie aktiveringar för modemånaden 2022, inklusive en utställning av skapare, livestream-programmering, nya digitala effekter och mer. Under nästa månad så kommer TikTok att visa upp en rad modeinfluencers och designers via hashtaggen #FashionMonth. TikTok kommer också att vara värd för livesessioner med olika välkända modeidentiteter och publikationer, inklusive Julia Fox, Paper Magazine och WhoWhatWear. De arbetar även med Vogue Magazine för att visa upp nya modedesigners. Till sist lanserar TikTok även några nya, modeinspirerade effekter från bland annat Fenty Beauty och Glamour UK.

Twitter

Twitter lägger till WhatsApp och LinkedIn delningsknappar 

Twitter vill underlätta spridningen av tweets utanför sin egen plattform via en ny WhatsApp-delningsknapp för användare i Indien, tillsammans med ett nytt LinkedIn-delnignsalternativ, med dedikerad tweetpresentation i appen. På den nya WhatsApp-delningsknappen vill Twitter luta sig in i den inbäddade användningen genom att testa en ny dedikerad WhatsApp-delningsknapp i den nedre tweet-funktionsdisplayen. Detta gör det möjligt att snabbt dela en tweet med sin WhatsApp-kontakter.

 

Har ni några frågor om Digitala Nyheter V.37 eller vill komma i kontakt med oss på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här! Ni hittar även förra veckans Digitala Nyheter här!