Digitala Nyheter V.27

Välkommen till Digitala Nyheter V.27! Den här veckan ska vi få läsa mer om TikTok, Twitter, Youtube och Meta. Häng med!

Digitala Nyheter V.22

TikTok testar ett dedikerat shoppingflöde 

TikTok, tillsammans med sitt moderbolag ByteDance, testar ett dedikerat shoppingflöde på TikTok. Antagligen kommer vi att få se mer e-handelsintegrationer på appen för att dra nytta av nyckelmöjligheten. TikTok testar som sagt ett nytt shoppingsegment, med lika mycket UI-prioritet som de huvudsakliga innehållet. Det finns också en kundvagns-ikon uppe till höger i appen, så att man kan lägga till föremål att köpa när man bläddrar, vilket pekar till nästa utveckling för den världsledande videoappen.

Twitter lägger till nya inspelningsverktyg till Spaces

Twitter verkar övertygade om att Twitter Spaces har en stor tillväxtpotential, vilket framgår när de fortsätter att lägga till fler element för att locka fler lyssnare till Spaces och maximerar lyssnarskapet i sina ljudsändningar. Förra veckan rullade det ut en ny uppsättning uppdateringar, som innehöll bland annat permanenta inspelningar, kapaciteten att spara inspelningar efter sändning och nya detaljer i Spaces-fältet högst upp i appen.

 

Detta kommer att ge mer kapacitet att locka lyssnare på längre sikt och hålla dina konversationer levande i appen. Utöver detta lägger Twitter också till en ny lista över dina inspelade Spaces i din appinställnings-meny, där du kan spela upp varje session, radera de som du inte vill behålla eller dela en inspelning direkt från listan.

Youtube

Youtube lägger till förbättrade verktyg

YouTube har tillkännagivit några nya uppdateringar utformade för att ytterligare begränsa spam och missbruk, inklusive borttagningen av alternativet att dölja kanalprenumeranter, och en ny ökad strikthetsinställning i dess verktyg för automatisk moderering.

 

För det första, när det gäller antalet prenumeranter – just nu kan YouTube-kanaler välja att inte visa sitt antal prenumeranter , vilket vissa användare kanske föredrar om de känner att det kan avvisa tittare eller minska trovärdigheten. Men YouTube har upptäckt att det här alternativet också ofta används av kanaler som imiterar plattformsstjärnor.

Digitala Nyheter V.23

Meta lanserar nya NFT-visningsalternativ på Facebook

Precis när vi trodde att NFT-hypen höll på att dö ut, så vill Meta hetta upp glöden igen med introduktionen av nya NFT-visningsalternativ på Facebook. Facebook-användare kommer nu att kunna skapa anpassade NFT-inlägg, med en “Digital Collectible”-tagg, medan profiler också kommer att ha en ny, dedikerad NFT-sektion att visa upp sina icke-fungibla konstverk.

 

Precis som med Instagram, som lanserade det första steget av sitt NFT-stödprogram redan i maj, när användare klickar på dessa bilder, kommer de att kunna se vem som äger konstverket och vem som skapat det, tillsammans med en kort beskrivning av bit. Informationen hämtas via NFT-detaljen som listas på den offentliga blockkedjan, med Facebook inställt på att ge stöd för Ethereum, Polygon och alla större börser, och NFT-ägare kan ansluta sina Rainbow-, Trust Wallet- och MetaMask-konton för att verifiera NFT-ägande.

 

Har ni några frågor om Digitala Nyheter V.27 eller vill komma i kontakt med oss på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här!