Digitala Nyheter V.26
Välkomna tillbaka efter en fantastisk midsommarhelg! Digitala Nyheter V.26 är här och vi ska få läsa om bland annat Twitters ”Branded Likes” och Metas nya möjligheter för kreatörer! Häng med 🙂
Twitter gör “Branded Likes” tillgängligt för annonsörer
Twitter har meddelat att de kommer att lansera sitt Branded Likes-annonsalternativ för alla annonsörer från och med denna veckan, vilket kommer att göra det möjligt för varumärken att skapa anpassade Like-animationer för sina tweets för att förbättra engagemanget i appen. Detta gör alltså att folk kan “ogilla” och “gilla om” en tweet. Detta kan hjälpa till att öka ditt engagemang på twitter.
Twitter säger att det kommer att göra Branded Likes tillgängligt som ett annonsalternativ för alla annonsörer i USA, Storbritannien och Japan från och med nästa vecka.
TikTok uppdaterar annonspolicyn till yngre användare
TikTok har gått med på att ändra sina policyer kring varumärkesinnehåll för att säkerställa större transparens, i linje med EU:s regler, vilket också kommer att se till att de implementerar nya regler kring marknadsföring av alkohol, cigaretter och “bli rik snabbt” i appen. Uppdateringarna kommer som ett resultat av en undersökning av påstådda överträdelser av EU:s konsumentregler, där TikTok har visat sig inte uppfylla sin skyldighet att skydda barn från dold reklam och olämpligt innehåll.
Ändringarna, som nämnts, kommer att inkludera förbättrad identifiering av annonser för att säkerställa transparens, samt bättre förklaringar av processen kring att köpa och använda virtuell valuta i appen. TikTok kommer också att implementera en ny process som gör det möjligt för användare att lättare rapportera regelbrytande annonser när de ser dem.
Meta lanserar nya möjligheter för Reels via Facebook Stars donationer
Meta tillkännagav utökade alternativ för intäktsgenerering för kreatörer förra veckan, och Meta kommer nu att öppna upp sin donationsprocess för Facebook Stars för alla kvalificerade kreatörer så att fler människor kan tjäna pengar på sina Reels och Lives.
Det finns vissa krav på kreatörer som ska uppfyllas för att kunna acceptera Stars-donationer för sina Reels, bland annat:
- Ha minst 1000 följare de senaste 60 dagarna
- Vara verksamma på en av följande marknader: USA, Filippinerna, Kanada, Mexiko, Storbritannien, Taiwan, Thailand, Indonesien, Frankrike, Peru, Malaysia, Brasilien, Indien, Colombia, Italien, Spanien, Tyskland, Nya Zeeland, Portugal, Belgien, Chile, Australien, Argentina
- Uppfyller Metas policyer för intäktsgenerering för partner och policyer för intäktsgenerering för innehåll
Meta berättar att man planerar att utöka till alla kreatörer som använder Stars under de kommande månaderna, men detta är den nuvarande startpunkten för att få tillgång till alternativet.
Instagram testar AR-element på Storys
Instagram testar just nu nya AR-klistermärken och text i Storys, vilket ska göra det möjligt att placera 3D-objekt i verkliga scener. Så i huvudsak kommer detta att lägga till animerade, digitala objekt som du kan lägga över på ditt fysiska utrymme. Denna uppdateringen liknar Snapchats World Lences som de lanserade redan 2017, som gjorde det möjligt för dig att lägga till virtuella objekt i dina verkliga scener, vilket verkar vara hur Instagrams AR-klistermärke också kommer att fungera som. Instagram har ännu inte lämnat några detaljer om en fullständig utrullning av sina AR-element då detta, just nu, bara är tillgängligt för en liten skara på Instagram.
Läs förra veckans Digitala Nyheter!
Vill ni veta mer om Digitala Nyheter V.26 eller vill komma i kontakt med oss på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här!