Välkomna till Digitala Nyheter V.23! Den här veckan får vi läsa om bland annat TikToks nya lansering och Googles nya verktyg för intervjuer.
TikTok lanserar sin första prenumerations-serie
TikTok testar ännu en ny intäktsgenerering för kreatörer, den här gången genom en prenumeration på en kommande komediserie i appen. Enligt uppgifter så lanserar TikTok en ny komediserie i åtta delar med skaparen Jericho Mencke, som användare kommer att kunna prenumerera på för $4,99. Varje avsnitt kommer att vara 30 minuter långt, vilket kan hjälpa till att få fler människor att konsumera innehåll i längre format och lättare tjäna pengar i appen.
Medan appen, och kortformad video i sig, har blivit enormt populär, har TikTok ställts inför olika utmaningar när det gäller att bygga en rättvis intäktsgenereringsprocess, med många av dess främsta stjärnor som rapporterar stora problem med sin Creator Fund, och enorma skillnader mellan TikTok och vad de kan tjäna i andra appar. Så detta är ytterligare ett försök för att kreatörer ska tjäna mer pengar för deras innehåll!
Google lanserar ett nytt verktyg för intervjuer
Google vill hjälpa jobbkandidater att maximera sina karriärs-möjligheter via ett nytt verktyg som gör det möjligt för människor att ta skenbara jobbintervju-frågor, i syfte att förbättra deras intervjuprestanda för den verkligen ansökningsprocessen. Googles team har utvecklat ett nytt system som gör det möjligt för användare att prata med en automatisk intervjuare och sedan granska deras svar.
Processen innehåller en rad frågor som är relaterade till roller som kommer ifrån programmet Google Career Certificates, men Google säger att alla kan gå igenom övningen, med många allmänna intervjufrågor som också ingår i mixen. När du svarar på varje fråga så transkriberas dina svar i realtid så att du kan gå tillbaka och granska hur det gick för dig.
Meta utvecklar en ny ”Basic Ads” för Facebook
Enligt uppgifter så utvecklar Meta nu ett nytt integritetsvänligt sätt att annonsera på Facebook. Detta sättet skulle använda mycket mindre av användardatan för inriktningen på annonserna.
Det skulle teoretiskt sett betyda att din annons-prestanda och räckvidd skulle vara i förhållande till hur mycket engagemang den generar. Skapa en bra annons och din exponeringskostnad skulle minska, eftersom interaktionen av användarna skulle bidra till att öka räckvidden i algoritmen. Med andra ord så ska ”Basic Ads” vara ett billigare förslag till annonser på Facebook.
Pinterest förbättrar sina upptäcktsverktyg
Pinterest tar nästa steg mot att bli en centralt mittpunkt för produktupptäckt med förvärvet av AI-driven shoppingplattform ”The Yes”, som lär sig användarpreferenser för att ge mer personliga matchningar för varje användare. Affären kommer att ge Pinterest fler verktyg för att förbättra sina sökverktyg, samt direkt koppling till fler varumärken för att bygga ut sina plattformslistor.
Läs förra veckans Digitala Nyheter här!
Har ni några frågor eller funderingar kring Digitala Nyheter V.23 så kan ni kontakta oss på Helsingborg Design LAB här!