Välkomna tillbaka till veckans Digitala Nyheter V.11! Vi går mot ljusare tider och nu är vi redan i mitten av Mars. Den här veckan är det inte bara Saint Patrick’s Day, utan det har även kommit in lite nyheter kring sociala medier. Vi tar en titt! 

Digitala nyheter v.11

Reddit utökar “Creator Stats” Post Insights till fler användare

Reddit ger fler användare mer insikt i hur deras statistik presterar, med deras uppdaterade “Creator Stats”-instrumentpanel som nu görs tillgänglig för 90 % av användarna via skrivbordsversionen av appen.

Reddits ger skaparstatistik en mer djupgående översikt över inläggsprestanda, med data om totala inläggsvisningar, uppröstningsfrekvens, intjänad karma för communityn och totala andelar. 

Genom att ge kreatörer mer insikter om deras prestanda kanske det kommer att motivera fler av dem att göra inlägg oftare, samtidigt som det hjälper moderatorer att maximera sina subreddits, vilket i sin tur kommer att förbättra engagemanget inom varje community och förbättra dess annonsutsikter. 

 

LinkedIn lägger till “Future Of Skills” för att lyfta fram viktiga branschtrender

Förra veckan lanserade LinkedIn ett nytt interaktivt verktyg “Future of Skills” som gör att du kan gräva i de senaste kompetenstrenderna för alla jobbroller, för att få mer insikt om vad arbetsgivare letar efter och vad personer listar på sina LinkedIn-profiler för varje position. 

Det nya verktyget gör att du kan välja land, bransch och befattning, som var och en kan genomsökas, genom att ange nyckelord i respektive fält. Du kan sedan få en översikt över viktiga kompetenstrender för var och en, baserat på hur LinkedIn-medlemmar har listat sådana på sin profil. 

 

Google offentliggör sin Marketing Live Conference för 2022

Google Marketing Live kommer tillbaka för ytterligare ett år, och Google delar med sig av sina första planer för evenemanget. 

Enligt Googles kommer Google Marketing Live att hållas den 24 maj och kommer att innehålla en blandning av personligt och livestreamat innehåll – även om den faktiska mixen ännu inte har fastställts, i väntan på COVID-restriktioner. Googles årliga marknadsföringskonferens har blivit en viktig presentation av de senaste annonsverktygen, inklusive YouTube-annonsändringar, nya annonsformat, analyserbjudanden och mer.

I år kan du förvänta dig att Google delar mer information om sin kommande “Privacy Sandbox” för Android, som kommer att ge fler dataskyddsalternativ för Android-användare, liknande Apples ATT-uppdatering. 

 

Instagram lanserar uppdaterade Creator-taggar för att ge mer kredit till innehållsbidragsgivare

Instagram har lanserat en ny tagg, som gör det möjligt för kreatörer att tagga medarbetare och influenser i sina bilder, baserat på deras medverkan, i motsats till ett grundläggande användarnamn eller produkt, med deras självutnämnda profilkategori som visas i själva taggen. 

Instagrams uppdaterade taggar syftar till att ta itu med misslyckandet av att inte ge tillräckligt med kredd, vilket gör att en kreatörs självutnämnda profilkategori på deras professionella konton kan visas i deras People-tagg, så att människor kan dela och se en kreatörs specifika bidrag till ett foto eller videoinlägg.

Det är en bra uppdatering som flyttar taggar bortom bara grundläggande användarnamn eller produkter och underlättar nya användningsfall för alternativet, vilket som nämnts kan hjälpa till att ge mer kredd till kreatörer. 

 

Hör av er till oss om ni har några frågor angående Digitala Nyheter V.11 eller bara vill komma i kontakt med oss här!