Digitala Nyheter V.10 – Vad händer på sociala medier?
Andra veckan i Mars är här och Digitala Nyheter är uppdaterade! Vad är egentligen Metaversen och vad är det för tjänst som TikTok har lagt till? Fortsätt läs så får du svaren!
Vad är Mark Zuckerbergs vision för Metaversen exakt, och hur kommer den att ta form?
När man pratar om nästa steg av digital anslutning, och en teoretisk digital värld där allt är möjligt när som helst, så är sanningen att vi inte ens är i närheten av att detta är en verklig verklighet. Många företag presenterar sig själva som “Metaverse ready”, men i själva verket finns det ingen Metavers att vara redo för ännu. Men man kan börja se hur nästa steg kommer samman, åtminstone från Metas perspektiv och hur det hela kommer att anpassas till en bredare digital slätt, där många människor kan mötas i helt nya miljöer.
Tittar man på Zucks förhandsvisning av Metaversen, så kan man se att det främsta fokuset ligger på VR, med Metas Horizon-plattformar “Home and Worlds”. Meta vill göra det möjligt för människor att ansluta till sina Horizon-upplevelser på nya sätt, med din telefon som en inkörsport till dessa uppslukande miljöer via dina 3D-avatarer. Dessa 3D-avatarer kan redan nu användas över Facebook, Instagram och Messenger.
Metas NPE Group släpper en ny att-göra-app
Appen Move är designad för att hjälpa till att organisera gruppuppgifter, där man får belöningar i appen för varje genomförd uppgift. Det här är ett enkelt sätt att fördela uppgifter med vännerna, kollegorna eller till familjemedlemmar där du enkelt kan hålla koll på vem som gör vad.
Belöningarna är digitala i form av föremål och funktioner för din karaktär i appen, som är en Alpacka. Så belöningarna är alltså inga riktiga föremål eller summor, utan du får föremål i appen som du kan uppgradera din Alpacka med.
TikTok lanserar “Agency Center” för kreatörer
TikTok fortsätter att utveckla nya sätt för att hjälpa kreatörer att utvecklas, med sikte på ökade intäkter. När kreatörer aktiverar detta i appen så visar det att de är öppna för vägledning och support av talangbyråer. Detta gör även att en TikTok-profil kan sökas efter och bjudas in av alla byråer, men man kan också dra tillbaka sitt intresse när man vill.
En annan grej som byrås kan göra är att bjuda in kreatörerna till att gå med i deras nätverk. Där kan de coachas och koppla dem till deras community av erfarna kreatörer för att förbättra deras content.
Instagram lanserar automatiska bildtexter för flödesvideos
Automatiska bildtexter har varit en av de mest efterfrågande funktionerna och nu kommer skapare att ha möjlighet att lägga till automatiska bildtexter i alla delar av appen, bland annat Reels. Det här kommer hjälpa kreatörer att maximera tittarsiffran i både ljud på och ljud av. Att lägga till bildtexter gör Instagram mer tillgängligt för döva och hörselskadade.
Instagrams automatiska bildtexter för flödesinlägg kommer initialt att finnas tillgängliga på 17 språk, men fler språk kommer snart att läggas till. Detta kommer också att ligga som en standard för kreatörer, så man behöver alltså inte sätta på det själv.
Hör av er till oss om ni har några frågor här!