Copy till annonser

En sak som vi alla måste ha med oss när det kommer till annonsering, så är det att man måste fånga uppmärksamheten hos målgruppen direkt. Nu ska vi berätta för er hur ni fångar målgruppens uppmärksamhet med olika knep!

Anpassa ert budskap

Det här är superviktigt att göra för att er annons ska nå ut till rätt personer. Ni måste anpassa er copy beroende på vart i er sales tunnel ni annonserar, det vill säga vilken målsättning ni valt till er annonsering. Dessa är uppdelade i varumärkesbyggande, övervägande och konvertering. För beroende av vart ni befinner er i er säljtratt så behöver målgruppen exponeras för olika budskap och därav ha olika copys och innehåll.

 

I varumärkesbyggandet ska du tänka på att det kan vara första gången som en person exponeras för ditt varumärke. Så håll ditt budskap kort och informerande så att målgruppen snabbt får en uppfattning av vem ni är och vad ni vill förmedla. När man sen tittar på den övertygande delen så gäller det att besvara fråga “Varför?”. Så, varför ska de välja er produkt? Hur kommer denna produkter att hjälpa målgruppen?

Till sist kommer vi till konverteringen och det är här som vi vill att vår målgrupp ska konvertera, så här är det bra att ge dem den lilla extra pushen till att konvertera just ert erbjudande.

 

Tänk inte för mycket

När ni väl ska börja skriva er copy så är det bara att börja skriva, tänk inte för mycket där och då på att det ska låta bra eller se bra ut. Utan skriv ner allt ni vill få med och förmedla till målgruppen och sen därefter kan ni börja finslipa på texten. Byt ut tråkiga och överanvända ord till emotionella och energigivande ord som framkallar handling. Undvik ord som bra, bästa och stor efter dessa används väldigt ofta i texter och blir inte bra när det kommer till effekt.

 

Skapa en Hook

När man skriver copy är det viktigt att alltid inleda med en hook. Man måste fånga sin målgrupp för att dem ska vilja fortsätta läsa! Inspirerande, unik och framförallt intresseväckande är viktiga saker att tänka på när man skriver copy. Såhär skriver ni bra hooks:

  • Börja med något intressant så att målgruppen vill fortsätta läsa!
  • Börja även med en fråga som målgruppen kan besvara eller söker svaret på!
  • Chocka era läsare och skriv något som kanske inte är helt förutsägbart!
  • Man kan också skriva något roligt som får er målgrupp att skratta!

 

Vi på Helsingborg Design LAB önskar er all lycka till med copy till era annonser! Vill ni komma i kontakt med oss här på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här!