rectangle3
hexa
circle
oktober 4, 2022   /   Marknadsföring

Lyckas med marknadsföring i sociala medier

Marknadsföring i sociala medier

Att nå ut och skapa effekt på sociala medier är en stor utmaning, men det finns också massor av fantastiska möjligheter med att kunna marknadsföra varumärken, företag, organisationer, produkter och tjänster på sociala medier! Det krävs dock att man har bra kunskap om hur marknadsföring fungerar via sociala medier och här nedan ger vi er den ultimata listan för att nå ut rätt med er marknadsföring via sociala medier!

Lyckas med marknadsföring

Skapa en innehållstaktik

Ta fram en innehållstaktik för varje enskild kanal samt varje innehållsformat. Använder du till exempel Instagram så behöver du ta fram en innehållstaktik för flödet, storys och Reels. Detta eftersom dessa tre olika format funkar bra till olika saker och budskap!

 

Automatisera innehållet 

Bygg mallar för ditt innehåll i exempelvis Canva, det gör att innehållet dels blir kontinuerligt men också får en tydlig visuell identitet som dina följare kommer känna igen.

 

Tonalitet 

Beroende på vilken känsla ditt företag, varumärke eller organisation har så har ni också en tonalitet som behöver matcha detta. Men kom ihåg att på sociala medier skriver vi som vi pratar och använder ett vardagligt språk som känns avslappnat.

 

Varumärke, interaktion eller klick 

Ju mer du kräver av dina följare desto mer måste du ha värmt upp dem innan. Att fråga en främling att köpa dina tjänster innan de vet vem du är eller vad du erbjuder är ingen bra strategi. Fyll ditt varumärke med värde så dina följare blir viktiga ambassadörer och vet vart de kan köpa dina produkter eller tjänster när de väl är redo för detta.

 

Flera kanaler

Jobba med flera kanaler för att få djupare effekt, till exempel kombinera sociala medier med nyhetsbrev och blogg. De kompletterar genom att bloggen finns tillgänglig för när din målgrupp söker efter något du kan erbjuda och nyhetsbrev marknadsför till en varm målgrupp som valt att prenumerera på ditt innehåll.

 

Var personlig 

Sociala medier ska vara socialt och bygga relationer och relationer byggs bäst mellan personer och inte företagsloggor. Bjud på personligt innehåll och låt även era medarbetare ta plats i egna kanaler som en personprofil på LinkedIn.

 

Hashtags

Att använda hashtags eller inte är alltid en stor fråga, men vi skulle säga: Kör! I framtidens sociala medier kommer allt fler använda sociala medier för att söka relevant innehåll. Genom att tagga din post med en relevant hashtag gör det då lättare för folk att hitta ditt inlägg och din profil.

 

Sponsra bra innehåll

Håll koll på dina organiska inlägg under 24 timmar, om de får bra interaktion: Sponsra! Det är det billigaste marknadsföringen du kan göra eftersom din målgrupp redan har ”godkänt” innehållet så den har redan bra interaktion när den skickas ut till en bredare och ny målgrupp.

 

 

Vi hoppas att ni får lite hjälp på traven att börja marknadsföra på sociala medier! Har ni några frågor eller vill komma i kontakt med oss på Helsingborg Design LAB så gör ni det enklast här.

Lyckas med marknadsföring i sociala medier