rectangle3
hexa
circle
juni 10, 2022   /   Marknadsföring

Engagemang på Youtube

Engagemang på Youtube

Att nå ut till rätt personer på Youtube kan kännas svårt och ibland omöjligt, men vet du din nisch och satsar fullt ut på det så ökar engagemanget automatiskt. Här delar vi med oss av tips för att öka ditt engagemang på Youtube!

 

Engagemang på Youtube

Först och främst så behöver vi reda ut vad engagemang på YouTube egentligen är? Precis som andra sociala medier så är det engagemang som algoritmen gillar. Med youtube så är det inget undantag, här är delarna vi behöver ha koll på är antalet tittare, kommentarer, likes & dislikes, delningar och prenumeranter. Kan man locka till sig allt detta så blir ditt engagemang på Youtube högre.

Youtube

Tips för att öka engagemang på Youtube

Sökordsanalys

Precis som på er webbplats så behöver ni göra en sökordsanalys på Youtube. Sökordsanalysen är till för att identifiera sökord som ni vill synas på och som är relevanta för er video.

 

Thumbnail

Det första någon ser i samband med din video är din Thumbnail, det vill säga bilden som representerar videon. Ser inte denna lockande ut så är det mindre chans att någon faktiskt klickar in på din video, men tänk på att hålla er Thumbnail relevant till videon. Här kan man även använda sin kreativitet och sticka ut från mängden när man designar sin Thumbnail. Ett bra gratisprogram att göra detta i är Canva.

 

Videotitel

Titeln på videon är lika viktig som Thumbnailen, här ska du också fånga tittarens intresse samtidigt som den matchar vad videon faktiskt innehåller. Tänk på att titeln ska vara SEO-anpassad och innehålla de sökorden du använde i din sökordsanalys.

 

Beskrivningen

Beskrivningen på videon ska beskriva vad tittaren faktiskt kollar på. Denna behöver fyllas med text för att Youtube också ska veta vad videon handlar om och därefter rankar den högre upp. Beskrivningen ska vara snyggt indelad och strukturerad med värdefull information. Beskrivningen rekommenderas att innehålla cirka 250 ord.

 

Spellistor

För att göra det enklare att hitta på din kanal så kan du skapa spellistor och sortera dina videos där igenom. Med spellistor så fördelar vi innehållet i kanalen efter exempelvis kategorier och visar därmed användaren till innehåll som hör ihop. När en video tar slut och ligger i en spellista kommer YouTube automatiskt att föreslå nästa video från samma spellista.

 

Marknadsföring

Den sista punkten, marknadsför era videos! Lägg ut det på era andra sociala kanaler och berätta att en ny video finns uppe. Kanske berätta lite vad den handlar om och locka tittaren med en liten cliffhanger. En annan bra grej är att länka er Youtube-video i erat nyhetsbrev, det finns faktiskt en statistik på att 96% klickar på videos i nyhetsbrev.

 

Har ni några frågor eller behöver hjälp med ert engagemang på Youtube så når ni oss enklast här!

Engagemang på Youtube